Dit artikel schreef ik op 1 september 2016 op LinkedIn. Een fijne titel om de dag mee te beginnen :). Het bijgevoegde plaatje komt uit het boek “verdraaide organisatie” van Wouter Hart. Hij omschrijft in dit boek dat binnen sommige organisaties de systeemwereld leidend is geworden. De medewerkers richten zich op de procedures en regels waar ze zich aan moet houden i.p.v. op de bedoeling, zoals de klant. Het boek Verdraaide Organisaties is te verkrijgen via Managementboek.nl. Een aanrader!
Terug naar de bedoeling
Terug naar toevoegen van waarde? Mathieu Weggeman kan dit (zie film) als geen ander omschrijven: “We hebben teveel duurbetaalde turfsmurfen, vink vee en spreadsheetfundamentalisten”. Het voorbeeld dat hij noemt over het vooraf indienen van een formulier bij een facilitaire afdeling, terwijl er sprake is van een noodsituatie, is helaas niet uniek. Jos Blok van Buurtzorg gaat zelfs een stap verder, niet alleen weg met alle procedures, ook weg met alle managers: “Managen is flauwekul. Je moet mensen gewoon hun werk laten doen”. Terug naar de bedoeling!
Geen managers meer?
Waarvoor hebben we managers nog nodig? Je kan ervan uitgaan dat de meeste medewerkers uit zichzelf gemotiveerd zijn. Dan blijft het inspireren, teamleden betrekken bij de doelstellingen en het samen ontwikkelen van een collectieve ambitie nog over. Wellicht toch nog een belangrijke taak voor het management.
Stuur op doelstellingen en geef feedback
Om nog even met Mathieu Weggeman af te sluiten: “Vertrouw de mensen die goed zijn in hun vak en treed assertief op tegen mensen die dat niet zijn”. Geef medewerkers doelstellingen (output) en feedback, dan zijn er wellicht een stuk minder (of zelfs geen) regels en procedures meer nodig.
Ook de afdeling HR kan hier zijn voordeel mee doen. In een volgend artikel schrijf ik, in het verlengde hiervan, over het “einde” van de standaard arbeidsovereenkomst. Wordt dus vervolgd…..